Puhtaat Saarnat 1, numero 162.

 

 

9. Rippisaarna vanhoille, joiden seurassa muutamat heränneet ja muutamat suruttomat.

 

 

Ei yhdenkään muukalaisen pidä siitä syömän. 2. Moos.12: 45.

 

Koska Israelin lapset pakenivat pois orjuuden huoneesta, söivät he pääsiäislampaan, Jumalan asetuksen jälkeen, happamattoman leivän ja katkerain ruohojen kanssa, niin kuin Herra oli Mooseksen kautta käskenyt. Tämä pääsiäislammas oli Jumalalta asetettu sakramentiksi eli muistoksi Israelin lapsille, kuinka ihmeellisesti Jumala oli pelastanut heidät pakanallisesta orjuudesta. Kun pakanat rupesivat ajamaan Israelin lapsia ulos huoneistansa, silloin piti Israelin lasten syömän pääsiäislampaan happamattoman leivän ja katkerain ruohojen kanssa. Mutta tämä pyhä ateria oli ainoastansa Israelin lapsille asetettu. Sen tähden sanoi Herra: “Ei yhdenkään muukalaisen pidä siitä syömän.” Ja siitä Herran sanasta me kuulemme, etteivät pakanat saa syödä pääsiäislammasta.

Pyhä Paavali sanoo: “Meidän edestämme on myös pääsiäislammas uhrattu, nimittäin se viatoin Jumalan karitsa, joka pois ottaa maailman synnit. Ja niistä Paavalin sanoista ymmärretään, että pääsiäislammas oli niin kuin Jumalan karitsan esikuva. Ja niin kuin Mooseksen aikana kiellettiin muukalaisia syömästä pääsiäislammasta, niin kiellettiin myös ensimmäisten kristittyin aikana pakanat syömästä Herran ehtoollista, nimittäin sillä tavalla, ettei ole ensimmäiset kristityt laskeneet pakanoita Herran ehtoolliselle, eikä ole pakanat tahtoneetkaan Herran ehtoollisesta osalliseksi tulla, niin kuin nytkään eivät muutamat pakanat tahdo ripillä käydä kristittyin kanssa. Mutta muutamat pakanat tulevat silloin mahdollisiksi rippivieraiksi, kun joku pakanallinen pappi tulee heille jakamaan Herran ehtoollista.

Mutta muutamat pakanat eivät tule ollenkaan Herran ehtoolliselle, sillä he tuntevat, ettei kannata heidän sen kaltaisella jumalattomalla elämällä käydä Herran ehtoolliselle. He pelkäävät, että solmu tulisi tunnon päälle, jos he joutuisivat siellä tekemän parannuksen lupauksia. He rakastavat heidän epäjumaliansa niin paljon, etteivät he raski niistä luopua, ja sen tähden sanovat he itsensä mahdottomiksi.

Ja minkä tähden Jumala kielsi muukalaisia syömästä pääsiäislammasta? Sen tähden Jumala kielsi, että se on pyhä ateria, jota ainoastaan Israelin lapset saattavat oikein nautita, nimittäin ne Israelin lapset, jotka todella lähtevät matkaan palvelemaan Abrahamin, Isakin ja Jakobin Jumalaa, sillä pakanat eivät tunne sitä oikiata Israelin Jumalata, koska muutamilla on nautahärät jumalana, muutamilla hevoset on parhaana jumalana, ja muutamilla on joku naaraspiru jumalana, niin kuin esimerkiksi efesiläisten Diana, ja muutamilla on lohikäärme jumalana, esimerkiksi Baabelissa Danielin aikana. Se oli Baabelin portto, joka piti lohikäärmeen jumalana, mutta paras jumala, jota muutamat pakanat palvelevat, on se viinajumala, jonka kuva on maalattu niin kuin yksi juopunut mies istuin kahden reisin viinatynnyrin päällä. Ja hänellä on viinalasi kädessä.

On myös muutamilla pakanoilla kauppajumala, jonka kuva on maalattu niin kuin yksi mies, jolla on harava kädessä ja kaksi käärmettä haravan ympäri. Nämät ovat ne jumalat, joita pakanat palvelevat.

Mutta Israelin lapset palvelevat Abrahamin, Isakin ja Jakobin Jumalata. Ja koska nyt Israelin lapset Moseksen johdatuksen kautta lähtevät ulos orjuuden huoneesta, silloin heidän pitää syömän pääsiäislampaan katkerien ruohojen kanssa, joka merkitsee, että katkeralla mielellä he lähtevät matkaan, koska ei ainoastansa omat synnit tule raskaaksi heidän tuntonsa päälle, mutta myös pakanat heitä vihaavat ja ajavat ulos huoneistansa sen tähden, että pakanoille on tullut suuri rangaistus Israelin lasten tähden.

Ensiksi on suuri pimeys tullut pakanoille, etteivät he näe enää kahta sormea eteensä, mihinkä he vaeltavat. Mutta Israelin lapsille paistaa armon aurinko kirkkaasti. Tämä surkea pimeys on kyllä itsestänsä surkia rangaistus pakanoille, mutta ei ne sen tähden tee parannusta, vaan paatumus tulee suuremmaksi, jota enemmän Jumala heitä rankaisee.

Yksi rangaistus on se, että kirkas elämän vesi muuttuu vereksi, etteivät pakanat saata sitä juoda. Se merkitsee, että pakanat ovat tallanneet Kristuksen verta jaloillansa ja vuodattaneet kristittyin verta hamasta sen vanhurskaan Abelin verestä. He ovat imeneet Israelin lasten hien ja vaivan, sen tähden elämän vesi muuttuu heille vereksi, he eivät saata sitä juoda. Ja se veri pitää polttaman heidän tuntoansa ijankaikkisesti. Ei pakanat saata nauttia Kristuksen verta, niin kauvan kuin he tallaavat sitä jalvoillansa.

Yksi rangaistus pakanoilla on sammakot, jotka merkitsevät hengellistä laiskuutta ja hitautta heidän sydämissänsä. He luulevat, että he hyppäämisellä pääsevät taivaan valtakuntaan. Yksi rangaistus on täitten paljous, sillä vaikka pakanat ovat koreat, niin juoksevat kuitenkin täit heidän vaatteidensa päällä, ja ne täit imevät pakanain verta heidän ryöttyytensä tähden, etteivät he viitsi korjata itseänsä.

Ja heinäsirkat myös syövät heidän viljansa maasta, ettei heidän vaivastansa tule yhtään siunausta. Sillä kaikki, mitä ahneuden perkele kokoo, sitä kunnian perkele hajoittaa.

Rakeet satavat taivaasta ja pilaavat heidän peltonsa. Sillä pakanain kyyneleet putoovat niin kuin rakeet kaljaman päälle. Ne kyyneleet eivät ole muut kuin käärmeen kyyneleet, eivät ne ole katumuksen kyyneleet, jotka putoovat Jesuksen jalkain päälle. Pakanain kyyneleet pilaavat sitä hengellistä peltoa.

Kaikki nämät vaivat tulevat pakanoille rangaistukseksi. Mutta jota suurempi vaiva tulee, sen enempi he paatuvat. Viimeinen vaiva tekee pakanoita niin hirmuisiksi, että he ajavat Israelin lapset ulos heidän huoneistansa ja ajavat heitä takaa punaiseen mereen asti. Mutta se on ihmeellistä, että pakanat rohkenevat astua punaiseen mereen. Punainen meri merkitsee Kristuksen verta, jonka kautta Israelin lapset tulevat pelastetuiksi.

Mutta pakanat myös uskovat pääsevänsä taivaaseen Kristuksen veren kautta. Se oli hulluinta työtä, mitä pakanat rupesit tekemään, jos he olisivat pysähtyneet punaisen meren rannalle ja sanoneet: “Emme me pääse poikki punaisen meren, vaikka Israelin lapset pääsevät.” Mutta rietas teki pakanat niin hulluiksi, että he rohkenivat astua punaiseen mereen, jossa he hukkuivat. Siinä nyt seitsemän sielua uivat punaisen meren aalloissa.

Juuri se pakanain kuollut usko, että he tulevat Kristuksen veren kautta pelastetuiksi niin hyvin kuin katuvaiset ja uskovaisetkin, se pakanain usko tulee heille kuolemaksi. Älkäät uskoko, te suruttomat ja kääntymättömät kastetut pakanat, että te tulette Kristuksen veren kautta pelastetuksi, sillä te hukutte punaisen meren aalloissa, mutta Israelin lapset tulevat Kristuksen veren kautta pelastetuiksi.

Astukaat rohkiasti punaiseen mereen, te Israelin lapset, te pääsette kuivilla kengillä poikki meren. Te pääsette pian veisaamaan Herralle voiton virttä toisella puolen merta, koska te näette, kuinka viholliset hukkuvat punaisen meren aalloissa, joitten kautta te olette pelastetut kuolemasta.

Israelin lapset ovat kyllä ihmeellisellä tavalla päässeet poikki punaisen meren, ja ovat silloin veisanneet voiton virttä Herralle, ja olisivat kyllä olleet iloiset ja autuaat, jos he olisivat varsin kostuneet siihen luvattuun maahan, jossa rieskaa ja hunajaa vuotaa, mutta heille tuli kärsimättömyys, koska heidän piti vaeltaman tämän maailman korvessa, kussa niin paljon kiusauksia tuli. Välistä ei ollut vettä mieltä myöten, välistä tulivat Egyptin lihapadat mieleen, välistä käärmeet pistivät, että he jo rupesivat paisumaan.

Enin osa nuoresta väestä sekaantui huoruuteen, jonka synnin tähden surmattiin neljä kolmattakymmentätuhatta. Tämän kärsimättömyyden tähden kuoli enin osa Israelin lapsista korvessa, ja ainoastansa harvat ulosvalitut, jotka kilvoittelivat uskossaan loppuun asti, pääsivät luvatulle maalle. Ja niin on vielä nytkin tapahtunut, sillä kaikki, jotka ovat jo todella lähteneet matkaan palvelemaan Abrahamin, Isakin ja Jakobin Jumalata, olisivat kyllä saattaneet ilolla kuolla, jos he olisivat varsin päässeet kuolemaan, koska he olit Kristuksen veren kautta tulleet armoitetuiksi.

Mutta kärsimättömyys tahtoo usein tulla heidän päällensä, koska heidän pitää vaeltaman tämän maailman korven läpi. Muutamat väsyvät tien päälle ja kuolevat korvessa, koska lihan himo syttyi nuorella väellä, niin Israelin lapsille tulivat lihan himot väkeviksi. Niin tälläkin ajalla tulee lihan himo voimalliseksi ja silloin tulee halu pyörtää takaisin. Ja niin kuin Israelin lapset rupesivat huoraamaan pakanain kanssa, niin on tälläkin ajalla erinomattain nuori väki alkanut huoraamaan, ja sen tähden harvat jaksavat kilvoitella loppuun asti. Ja ne harvat sielut, jotka vielä jaksavat uskossa kilvoitella, saavat nyt surkeudella ja mielikarvaudella katsella niitä raukkoja, jotka ovat poislangenneet kristillisyydestä ja menneet hengelliseen kuolemaan.

Te harvat sielut, jotka olette vielä kilvoittelemassa teidän kalliimmassa uskossanne, ei auta teidän lakata kilvoittelemasta, vaikka kaikki muut heittäisivät. Valvokaat vaan niin, ettette tekin kuole tielle, niin kuin monta teidän matkakumppaneistanne ovat väsyneet ja kuolleet. Vaan pyrkikäät ja kilvoitelkaat, huutakaat ja kolkuttakaat sen pahdan päälle, joka on Kristus, ja jos käärmeet pistävät, niin katsokaat vaskikäärmeen päälle, jonka Moses ylensi korvessa ja rukoilkaat sitä suurta ristinkantajaa, että Hän nostaisi väsyneet kädet ja vahvistaisi nääntyneet polvet, että te pääsisitte näkemään Kaanaan luvatun maan, jossa viinaa ja rieskaa vuotaa. Kuule sinä suuri Israelin paimen väsyneitten matkamiesten huokaus! Minä vaivainen syntinen jne.